1/1 |
Trafik
med hästspårvagn på linjen Östervärn -
Södervärn samt med elektriska spårvagnar på
Ringlinien. Detta då Mälarbron var stängd för
ombyggnad. Hästspårvägslinjen trafikerades med 13
hästspårvagnar och Ringlinien med 4 elmotorvagnar. |
4/1 |
Provkörning vagn 13 |
7/1 |
Provkörning vagn 11 |
20/1 |
Tillsattes tillfälligt 2 extra vagnar
på Ringlinien.
Provkörning vagn 14 |
23/1 |
Trafikändring pga att de
långsamma hästspårvagnarna hindrade
elspårvagnarna på sträckan
Rönneholmsvägen - Värnhem. Trafiken i
Lundavägen inställdes och 9
hästspårvagnar togs ur trafik. Övriga
hästspårvagnar trafikerade sträckan mellan
Rönneholmsvägen och Södervärn. Mellan
Rönneholmsvägen och Lundavägen
(Värnhem) insattes ytterligare 4
elektriska motorvagnar som Linje 1, med 6½ minuts
mellanrum. |
27/1 |
Tillsattes
1 vagn på linie 1 som nu trafikerades med 5 vagnar på
sträckan Södervärn - Lundavägen. Dessutom 2
hästspårvagnar som förstärkning mellan
Södervärn och Rönneholmsvägen. |
29/1 |
Provkörning vagn 12 |
1/2 |
Provkörning vagn 15 |
2/2 |
Provkörning vagn 16
Provkörning vagn 17
Sista dag med hästspårvagnstrafik.
Ytterligare sex elspårvagnar var
levererade och trafiken kunde helt
övertas av elektriska spårvagnar.
Hästspårvägen läggs ner. |
3/2 |
Linje 2 införs mellan Södervärn och
Mälarbron. Trafiken kräver totalt 5 vagnar på linje 1
Lundavägen - Södervärn, 3 vagnar på linje 2
Södervärn - Mälarbron och 4 vagnar på
Ringlinien.
|
17/2 |
Ytterligare en vagn kan
sättas i trafik och samtliga vagnar kan
därmed gå fram till Lundavägen. Linje
2 läggs ner. På
linie 1 går 9 vagnar med 6
minuters mellanrum. |
22/2 |
Provkörning vagn 18
Provkörning vagn 19 |
24/2 |
Antalet vagnar på
Ringlinien utökas till 6 vilket ger en avgång var 8:e minut. Därmed
trafikeras linje 1 med 9 vagnar och linje 3
med 6 vagnar. |
1/3 |
Provkörning vagn 20
Provkörning vagn 21 |
21/3 |
Första spadtaget och
byggstart för etapp 2. |
23/4 |
Provkörning vagn 24 |
24/4 |
Provkörning vagn 23 |
25/4 |
Provkörning vagn 22
Mälarbron färdig och trafiken till
hamnen öppnas. Därmed vara hela den
första etappen av den
beslutade elektriska spårvägen
fullbordad.
Linje 2 Södervärn - Hamnen öppnad med 5 vagnar. Linie 1 fick 7 vagnar. |
april |
Spårvägshallarna
slutbesiktigas och övertas av MSS. |
16/5 |
Provkörning vagn 25 |
17/5 |
2 släpvagnar på linje 2
(första notering om släpvagnstrafik) |
18/5 |
2 extra motor och 2
släpvagnar på linje 2 |
19/5 |
2 extra motor och 2
släpvagnar på linje 2 |
25/5 |
2 extra vagnar på linje 3. 2 släpvagnar på linje 3 (första
notering om släpvagnar på linje 3)
|
7/7 |
2 motor 6 släpvagnar
linje 3 (högsta antal samtidigt
använda släpvagnar)
|
21/7 |
Ringlinien börjar
trafikera sträckan i Slottsgatan förbi Kungsparken.
Linjen trafikeras från denna dag av 8 vagnar och en avgång var 7:e minut. |
27/7 |
6 släpvagnar på linje 3 |
28/7 |
2 motor 7 släpvagnar
på linje 2 (därmed var alla släpvagnar i
trafik samtidigt). |