31 augusti 2006 - ML G 74
anländer till Malmö från Danmark |
Torsdagen
den 31 augisti anlände ML 74 till Sverige efter
att ha varit i Danmark i 29 år. Det var 1977 som
vagnen skänktes till SHS - det danska
spårvägssällskapet. ML 74 var den sista vagnen
som rullade i Malmö den 27 april 1973.
På bilden
gör transporten med ML 74 uppehåll på
Skånegården strax efter det att transporten
passerat Öresundsbron och anlänt till Sverige.
Alla
bilder ©PG Andersson
|
|
 |
ML 74 på
väg genom Malmö för första gången sedan
1977. |
|
 |
Torsdagen
den 31 augusti 2006 klockan 10.31.30 tar ML 74
åter mark i Sverige. Vagnen lastas av på
Malmöhusvägen framför Tekniska Museet. |
|
 |
När även
strömavtagaren monterats på ML 74 kunde
provturen påbörjas klockan 11.21. På bilden
ankommer vagnen till ändstationen Bstionen. I
bakgrunden syns Malmös nya landmärke - Turning
Torso. |
|
 |
Provkörningen
har kommit till hållplatsen Bastionen. På väg
mot Stadsbiblioteket backades vagnen eftersom det
saknas vändslingaor på museispårvägen. |
|
 |
Provturen
har nått ändstationen Stadsbiblioteket. Inne
på biblioteket finns sedan den 1 juli en
skärmutställning om elektrifieringen av Malmös
spårväger åren 1906 och 1907. |
|
 |
2 september 2006 -
Invigning av jubileet och trafik med tre
spårvagnar |
Lördagen
den 1 september 2006 invigs jubileet 100 år
elektrisk spårväg i Malmö. Invigningstalare
var museichef Göran Larsson, Malmö Stad och
Trafikdirektör Gösta Ahlberg, Skånetrafiken.
Båda talade varmt för spårvägar i allmänhet
och museispårvägen i synnerhet. Vision 2007,
som syftar till att förlänga museispårvägen
till Gustav Adolfs torg, fick stöd av båda
talarna. |
|
 |
Efter
invigningen vidtog trafik med tre vagnar på
museispårvägen. På bilden rullar vagn 100
från Banérskajen mot Bastionen. Vagnen gick på
den ursprungliga banan framför Malmöhus slott. |
|
 |
På bilden
syns vagn 20 som pendlade mellan Banérskajen och
Stadsbiblioteket. Vagn 100 står bakom och
väntar på avgång mot Bastionen. I bakgrunden
passerar ML 74 backande på väg mot att ta upp
nya resande vid Stadsbiblioteket. Till vänster
står bussen med nummer 47 som byggdes 1939 av
Scania-Vabis. |
|
 |
3 september 2006 - Trafik
med tre spårvagnar |
Söndagen
den 3 september står vagnarna nummer 100 och 20
i Banérskajen och väntar på avgång. |
|
 |
En kritisk
punkt i trafiken var när vagn 100 återkom från
Bastionen och vagn 74 var på väg mot Malmöhus.
Här väntar 74:an på att vagn 100 ska rulla ner
i Banérskajen och lämna spåret fritt. |
|
 |
ML 74
framför Malmöhus slott. Vakten i aktern håller
koll på biltrafiken när vagnen backades mot
Stadsbiblioteket. |
|
 |
74:an på
väg mot Malmöhus eftermiddagen den 3 september. |
|
 |
Spårvägskö
i Malmöhusvägen. När trafiken slutade den 3
september fick vagnarna 20 och 74 vänta på att
vagn 100 skulle komma åter från Bastionen.
Detta för att vagnarna sedan skulle kunna
ställas upp i rätt ordning. På bilden ser vi
vagn 100 svänga ner i Banérskajen framför
vagnarna 20 och 74. |
|
 |
Vagn 74
rullar för sista gången in på Tekniska Museets
område skyltad vagnhallen - en syn som liknar
den den 27 april 1973 när vagnen som sista
spårvagn i Malmö rullade in i vagnhallen. |
|
 |
|
|
|
Senast
uppdaterad 3 september 2006 |