20 december 1906 - första
elektriska spårvagnen |
Den
första elektriska spårvägslinjen i Malmö
öppnas för trafik. Linje 3, eller Ringlinien,
som den mer allmänt kallades gick följande
sträckning:
Värnhemstorget -
Föreningsgatan - S.Förstadsgatan - S.Tulklgatan
- Gustav Adolfs torg - Södergatan - Stortorget -
Frans Suellsgatan - N.Vallgatan - Bruksgatan -
Östergatan - Ö.Tullgatan - Ö.Förstadsgatan -
Värnhem.
Linjen
hade vita skyltar med svart text.
Hästspårvägslinje
1 trafikerades alltjäm med hästspårvagnar.
Trafiken till Hamnen var från den 1 oktober 1906
avstängd pga ombyggnaden av Mälarbron för
elspårväg. Hästspårvägslinje 2 gick sista
gången den 30 september 1906.
|
|
 |
25 april 1907 -
etapp 1 klar |
Efter hand
som fler vagnar levererades insattes dessa på
linje 1. Den 2 februari 1907 gick den sista
hästspårvagnen i Malmö och därmed var all
spårvägstrafik elektrisk. Fortfarande var
Mälarbron inte klar varför trafiken till Hamnen,
linje 2, kund öppnas först den 25 april 1907.
Därmed var hela den första etappen av
elspårvägen i Malmö öppnad för trafik.
Den 6
april 1906 beslutade stadsfullmäktige att den
elektriska spårvägen skulle utvidgas utöver de
ursprungliga planerna. Stadsfullmäktige
beviljade 760 000 kronor för denna utvidgning.
|
|
 |
4 augusti 1907 - linje 4
öppnas |
Etapp 2 av
den elektriska spårvägen skulle innehålla:
1) En förlängning av linje 1 Lundavägen till
Norra Bulltoftavägen
2) Linje 2 skulle förlängas från Södervärn
via S.Förstadsatan till kvarteret N.o 9 Dahl
3) Ringlinjen skulle dras via Stora Nygatan -
Slottsgatan - Norra Vallgatan
4) En ny linje 4 från Folkets Park via
Bergsgatan till Gustav Adolfs torg och vidare via
Regementsgatan till Fridhemsområdet
Den 21
juli öppnades den första delen av etapp 2 då
Ringlinien lades om via de nya spåren i
Slottsgatan. Den 4 augusti öppnades linje 4 på
sträckan Regementsgatan/Davidshallsbron -
Regementsgatan - Fridhem. Den 2 september
förlängdes linje 4 till Rörsjöbron, dessutom
började man trafikera linje 4 mellan
Rörsjöbron och Möllevången med 2 vagnar.
|
|
 |
17 september 1907 - etapp 2
klar |
Den 17
september 1907, när Rörsjöbron blev färdig,
kunde slutligen hela etapp 2 av utbyggnaden av
elspårväg i Malmö öppnas för trafik. Därmed
var hälften av det som skulle bli Malmös totala
spårvägsnät utbyggt. Under 1906 ombyggdes 4,6
km hästspårväg till elspårväg och 10,3 km
elspårväg byggdes nytt, totalt 14,9 km under
tiden 21 mars 1906 till 17 september 1907.
Tillkommande linjesträckningar omfattde totalt
15,6 km, varav linje 4 till Limhamn stog för 4,5
km.
Linje 4 till Ribersborg 1912
Linje 3 via Fersens bro 1914
Liinje 4 till Limhamn 1914-15
Linje 1 till Sofielund 1915
Linje 7 till Frihamnen 1918
Linje 6 från Värnhem till Hohög 1924
Linje 1 till Rosengårdsstaden 1929
Linje 1 till Dalhemsgatan 1930
Linje 1 till Kastanjeplatsen 1937
Linje 6 till Ö.Kyrkogården 1937
|
|
 |
Senast
uppdaterad 3 januari 2006 |